4-FA en kans op hersenbloeding

Datum: 5 juni 2018

4-FA behoort tot de groep van de Fenethylaminen. Er worden stimulerende eigenschappen aan toegeschreven, maar gebruikers vernoemen ook een euforiserend effect. Zowel het aantal gebruikers als het aantal gemelde vergiftigingen is in de afgelopen jaren toegenomen.

4-FA hersenbloeding

Hoe wordt het gebruikt?

• Ongeveer een uur na het slikken begint 4-FA te werken en het effect duurt ongeveer 5-6 uur.
  • Wat dosering betreft noemen gebruikers 50-80 mg een lichte dosis, 80-140 mg een gemiddelde dosis. Doseringen boven de 150 mg worden als te hoog ervaren en worden ontraden.
  • Omdat de werking van 4-FA langzamer begint dan bij XTC kan je de neiging hebben om snel meer te gebruiken. Dit verhoogt de kans op overdosering: met strakke kaken, spierspanning, hartkloppingen, druk op borst tot gevolg.

Groot risico

Recent duiken meer en meer getuigenissen op dat het middel grote risico's kan inhouden, waaronder hersenbloeding.

Het internationale wetenschappelijke tijdschrift Journal of Neurology publiceerde onlangs een artikel van het Trimbos-instituut over de mogelijke relatie tussen een hersenbloeding en het gebruik van 4-FA. Bijna 1000 mensen moesten na gebruik behandeld worden op een medische spoeddienst. Twee mensen geraakten ernstig geïnvalideerd door een hersenbloeding.

Het gebruik van 4-FA  kan dus levensbedreigende gezondheidsproblemen opleveren, waaronder een hersenbloeding, zelfs bij eerder lage doseringen. De onderzoekers adviseren de behandelende medici hier alert op te zijn en bij ernstige hoofdpijn na een 4-FA-vergiftiging een hersenscan te maken.

Het volledige artilel is hier te vinden: Haemorrhagic stroke related to the use of 4-fluoroamphetamine. Tijdschrift: Journal of Neurology,  https://rdcu.be/NNy8