Speed risico's

Hoe meer en hoe frequenter je speed gebruikt, hoe groter de risico's en hoe meer kans op problemen. Je weet ook nooit precies wat je gebruikt, omdat samenstelling en zuiverheid sterk kunnen verschillen.

Op korte termijn:

• Onder invloed van speed ga je gemakkelijk over je grenzen omdat je geen vermoeidheid voelt. Dat kan tot uitputting leiden en tegelijkertijd tot slapeloosheid, waardoor je moeilijk kan recuperen.
  • Pijnlijke neus of neusbloedingen.
  • Speed kan riskant zijn voor mensen met hart- en vaatziektes. Het verhoogt de kans op hartritmestoornissen en een hartaanval.
  • Wanneer je te veel neemt kan je last krijgen van misselijkheid, hoofdpijn, hartkloppingen, angstaanvallen en verwardheid. Bij hoge dosissen kan je ook agressief of 'paranoia' worden.
  • Bij overdosering kunnen bewusteloosheid, ademhalingsstilstand, epileptische aanvallen en coma voorkomen.
  • De dip achteraf kan langer dan een dag aanhouden en versterkt somberheid en depressieve gevoelens. Als je gevoelig bent voor een depressieve stemming en voor angstklachten, dan kan je speed best vermijden.
  • Gebruik geen speed wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft.

Op langere termijn:

• Langdurig gebruik kan aanleiding geven tot algemene lichamelijke en psychische uitputting, met sterke vermagering en verhoogde vatbaarheid voor ziektes en infecties. Mannen krijgen vooral last van ontstekingen aan de luchtwegen en longen. Vrouwen krijgen sneller last van een blaasontsteking.
  • De voortdurende vermoeidheid (wanneer je niet gebruikt) kan gepaard gaan met chronische slapeloosheid.
  • Schade aan hart en bloedvaten. Hartfalen en hartaanvallen.
  • Ontstekingen van het neusslijmvlies (met verminderde geur- en smaakwaarneming), neusbloedingen en chronische verkoudheid.
  • Vette huid, chronische acné (puistjes) en tandbederf.
  • Vermindering van de seksuele lustbeleving en impotentie bij mannen.
  • Langdurig en frequent gebruik, vooral van 'metamphetamine', kan leiden tot hersenbeschadiging, waarbij geheugen en concentratievermogen afnemen. Oververhitting doet de kans op hersenbeschadiging toenemen
  • Het effect op de hersenen kan ook tot uiting komen door aanslepende depressieve klachten, angstaanvallen, verwardheid, prikkelbaarheid en agressieve uitbarstingen.
  • In extreme gevallen komt een 'amfetamine-psychose' voor, met hallucinaties en wanen. Hierbij kan het lijken of er 'beestjes' op of onder je huid kruipen. Je bent voortdurend achterdochtig en gaat snel 'in de aanval'.
  • Speed kan snel aanleiding geven tot geestelijke verslaving, waarbij je het gevoel hebt niet zonder te kunnen. Zeker bij langdurig gebruik treedt ook 'tolerantie' op, waarbij je steeds meer moet gebruiken om hetzelfde effect te bekomen.

Meer over de combinatie met andere middelen »